M-am gândit de nenumărate ori să merg la schi la Bukovel, cu precădere după excursia Alinei de acum 2 ani, dar de fiecare dată balanța a înclinat ba spre Slovacia (Jasna, de încă două ori), ba spre România (Transalpina, o dată).
Ce mă atrăgea erau cei 65 km de pârtii cu 16 telescaune (majoritatea de 4 locuri, rapide și semi-rapide), lipsa cozilor la îmbarcare, prețurile rezonabile.
Ce nu mă atrăgea:
Până la urmă, la insistențele ieșenilor Simona, Smaranda și Alin, ne-am luat inima-n dinți și am decis să ne dăm întânire acolo în weekendul 23-25 martie 2018. Am rezervat camere la hotel SilverOks, la recomandarea unui coleg de serviciu.
Ieșenii au plecat de joia și au trecut pe la vama Siret, urmând să aștepte să sosim și noi vineri seara sau sâmbătă dimineața.
Noi am plecat din Cluj vinerea pe la 15:45 și am ales să mergem spre Sighetul Marmației pe un drum cu 30 km mai scurt (prin Cășeiu – Rohia – Tg. Lăpuș – Copalnic Mănăștur – Cavnic – Ocna Șugatag). Pe timp de vară se poate folosi o variantă chiar și mai scurtă, prin Strâmbu Băiuț, pe un drum închis circulației publice pe timp de iarnă.
Nu cred că am economisit timp, dar drumul e mai pitoresc decât pe ”național”. Iar pe la 19:25 am ajuns la graniță, pe malul Tisei.
De acasă am făcut planul ca dacă vom găsi coadă la ieșirea din țară, să dormim în Sighet și să trecem granița dimineața la prima oră. Însă la punctul de trecere românesc am găsit doar 3 mașini, deci am luat decizia să trecem acum granița. Românii s-au mișcat prompt, iar 5 minute mai târziu treceam podul de lemn peste Tisa. Pe partea ucraineană am găsit o coadă de 20 mașini, însă eram optimiști că se va mișca rapid.
Organizarea ucrainenilor la punctul de trecere al frontierei Sighet - Slatina este în felul următor:
Ce mă atrăgea erau cei 65 km de pârtii cu 16 telescaune (majoritatea de 4 locuri, rapide și semi-rapide), lipsa cozilor la îmbarcare, prețurile rezonabile.
Ce nu mă atrăgea:
- drumul destul de lung, 320 km, și pentru care GoogleMaps estimează 6 ore (fără oprirea la vamă)
- cei 100km de drum asfaltat deteriorat în Ucraina
- timpul pierdut la trecerea punctului de frontieră: minim 20 minute, maxim 4 ore
- polițiștii corupți (mituri cu fiole măsluite, sau amenzi pentru chițibușuri, gen plăcuțe de înmatriculare murdare)
- lipsa roaming-ului “like at home” cu care ne-am obișnuit în UE
Până la urmă, la insistențele ieșenilor Simona, Smaranda și Alin, ne-am luat inima-n dinți și am decis să ne dăm întânire acolo în weekendul 23-25 martie 2018. Am rezervat camere la hotel SilverOks, la recomandarea unui coleg de serviciu.
Ieșenii au plecat de joia și au trecut pe la vama Siret, urmând să aștepte să sosim și noi vineri seara sau sâmbătă dimineața.
Noi am plecat din Cluj vinerea pe la 15:45 și am ales să mergem spre Sighetul Marmației pe un drum cu 30 km mai scurt (prin Cășeiu – Rohia – Tg. Lăpuș – Copalnic Mănăștur – Cavnic – Ocna Șugatag). Pe timp de vară se poate folosi o variantă chiar și mai scurtă, prin Strâmbu Băiuț, pe un drum închis circulației publice pe timp de iarnă.
Nu cred că am economisit timp, dar drumul e mai pitoresc decât pe ”național”. Iar pe la 19:25 am ajuns la graniță, pe malul Tisei.
De acasă am făcut planul ca dacă vom găsi coadă la ieșirea din țară, să dormim în Sighet și să trecem granița dimineața la prima oră. Însă la punctul de trecere românesc am găsit doar 3 mașini, deci am luat decizia să trecem acum granița. Românii s-au mișcat prompt, iar 5 minute mai târziu treceam podul de lemn peste Tisa. Pe partea ucraineană am găsit o coadă de 20 mașini, însă eram optimiști că se va mișca rapid.
Organizarea ucrainenilor la punctul de trecere al frontierei Sighet - Slatina este în felul următor:
- ești întâmpinat de un agent înarmat care îți dă o hârtiuță pe care e notat numărul de înmatriculare al vehiculului și numărul de persoane
- în timp ce stai la coada de mașini, un alt agent va veni să verifice autoturismul;
- urmează ghișeul de control pașapoarte și viză (care se oferă pe loc);
- alăturat se află ghișeul de vamă
- cu viza luată, talonul autoturismului verificat la ambele ghișee și bilețelul primit la intrare ștampilat conștiincios, ești pregătit să treci de bariera finală, pe care o va deschide un ultim agent înarmat, în urma predării hârtiuței.
Dacă aș mai merge încă o dată, aș alege să trec granița dimineața foarte devreme (gen ora 6:00) și să merg direct la pârtii. N-ar fi coadă la vamă și aș conduce pe lumină și la dus, și la întors.
Hotelul
n-a fost super, dar suficient pentru nevoile noastre. Au vorbit
românește la recepție, camerele au fost curățele, au avut mâncare bună
la restaurant, ne-au dus și ne-au adus cu mașina la și de la pârtie
(inclus în preț). Cu taxi ar fi 100-150 grivne (7-10 lei) o cursă de la hotel la
pârtii. Bineînțeles că se poate merge și cu mașina la pârtii, se
plătește o sumă infimă pentru parcare.
Foto 2. Borș ucrainean, servit cu capac din pită
La
pârtie (skipass-uri), la hotel, la restaurant și inclusiv la magazinul
alimentar aflat fix lângă hotel am plătit cu cardul. Pentru taxi,
gherete pe pârtie, bacșiș la restaurant, se pot schimba grivne la pârtie
(în centru, zona P1), sau se pot scoate bani de la bancomate.
Foto 3. Pârtieee! Mai multe poze, aici: http://www.bandarosie.ro/2016/01/ski-partie-bukovel-ucraina-2016.html
Pârtiile
sunt cam ușurele și scurte (comparativ cu Slovacia, nu mai zic de
Austria). Sunt destul de late și aerisite. Nu se strică prea repede,
deci pentru cei mai puțin matinali n-ar fi o problema să vină la schi
de la prânz (există chiar un skipass dedicat lor).
Foto 4. Noi suntem matinali, obișnuiți din cantonamentele în Austria :-)
Instalațiile
sunt semi-rapide (scaunele nu ies de pe linia principală stații, dar cu bandă de
accelerare pentru schiori) sau rapide (scaunele ies de pe linia
principală în stații), majoritatea telescaune de 4 locuri, neacoperite.
Fiind un weekend la final de sezon, n-a fost prea mare aglomerația, dar
am stat la unele telescaune câte 3-4-5 minute la coadă (cu maxim 6-7
minute, ceva mai rar). Îmbulzeala la coadă e mai intensă decât în
România, se călăresc schiurile în ultimul hal, unii aproape că te
împing/îmbrățișează din spate! :-)
Atenție la kamikaze pe
pârtie! Nicăieri până aici n-am mai văzut atâtea căzături spectaculoase,
de la tot felul de vitezomani începători. Dar doar o intervenție
Salvamont cu targa, deci sunt rezistenți.
Foto 5. Sunt mulți care schiază cu pernițe pe fund... Modă? Sau își protejează partea cea mai importantă a corpului?
O
chestie care m-a deranjat și pe care am mai întâlnit-o doar în România -
boxele pe stâlpii de telescaun. Zbârnâie o muzică ciudată, reclame și
lecții educative de civilizare a schiorilor (poate-poate se mai
civilizează și ucrainenii).
Per total, n-a fost rău, aș reveni, dar cred că ar fi mai bine pentru 3 zile de schi, căci drumul nu e scurt.
O comparație cu cifre între Bukovel și Jasna, din punctul meu de vedere.
Distanța față de Cluj: Bukovel - 320km, Jasna - 600km.
Consum combustibil (medie 7l/100km): Bukovel - 45 l, Jasna - 84 l
Cost combustibil estimat (pret 5.6 lei/litru, martie 2018): Bukovel - 250 lei, Jasna - 470 lei
Timp în mașină (inclusiv vama): Bukovel - 6h-7h30min, Jasna - 7h-8h30min
Taxe de autostradă: Bukovel - 0, Jasna - 20 euro
Drum pe autostradă: Bukovel - 0, Jasna - cca. 270km
Drum rău: Bukovel - 80km, Jasna - 5km (la ieșirea din Ungaria spre Slovacia)
Cazare decentă (cameră dublă, la 5-10km de pârtii): Bukovel - 24 eur/noapte, Jasna - 40 eur/noapte
Skipass (2 zile, sezon): Bukovel - 250 lei, Jasna - 320 lei* (*cumpărat online cu 3 zile în avans, altfel e mai scump!)
Pârtii: Bukovel - 65km, Jasna - 42km
În comparație mai pot conta:
- unde sunt mai aerisite pârtiile: Bukovel
- timp de așteptare la cozi: similar
- instalații moderne: Jasna
- lungime și dificultate pârtii: Jasna
- calitatea pârtiilor de-a lungul zilei: Bukovel
- peisaj: Jasna (telecabina urcă până la 2000m altitudine)
- număr redus de kamikaze pe pârtie: Jasna
- vorbitori de engleză: Jasna
- civilizație: Jasna
- roaming gratuit: Jasna
Chestia cu pernițele e foarte utilă pe telescaunele fără cupolă când ninge, păcat că arată complet ridicol în rest :))
RăspundețiȘtergereAcum opt ani am avut în UA exact aceleași experiențe nasoale cu drumurile, polițiștii, kamikaze pe pârtii, plus toxinfecții alimentare la toată lumea; am încercat de două ori cu aceleași rezultate și-am lăsat-o baltă, prea Estul Sălbatic...
Și uite așa, comparativ, ne dăm seama ce țară civilizată avem :-)
ȘtergereExact. Se poate întotdeauna mai rău! Și chestia cu călcatul obligatoriu pe cozi la telescaun, ilustrat perfect în poza de mai sus :))
Ștergere