UPDATE 2018: Vezi Cum mai e pe pârtiile din Bukovel, Ucraina (la final de sezon 2017-2018)
Acum 5 ani și câteva zile mi-am reînnoit pașaportul în ideea de a-l avea valabil pentru o eventuală ieșire la schi la ucraineni. Pe parcursul celor 5 ani nu l-am folosit nici măcar odată, iar miercuri, când am aflat de posibilitatea de a-mi petrece weekendul la Bukovel, am luat serios în calcul opțiunea de a-mi face unul nou.
În urma achitării unei taxe de urgență am dobândit documentul valid, de joi pe vineri, numai bine să-mi pot face bagajul pentru ca vineri direct după serviciu să pornim către zăpada ucraineană.
Odată luată decizia de a merge, încep să-mi pun tot felul de întrebări... mai ales că hotărâm să mergem cu mașina mea.
Ce mă frământa:
1. Care e situația la punctul vamal cu Ucraina? Cât va trebui să dăm tradiția?
2.
Ne vom descurca să comunicăm cu oamenii cu care vom fi nevoiți să
interacționăm, în ideea în care ei nu prea știu să vorbească decât în
ucraineană și rusă?
3. Am nevoie de un act special ca să ies cu mașina din țară, ținând cont că nu e pe numele meu?
4. Unde vom dormi - căci nu am făcut vreo rezervare în prealabil?
5. Care e starea drumului de la Sighetul Marmației până la Bukovel?
6. Schimbăm / nu schimbăm grivne (moneda ucraineană)?
... și sigur mi-am mai pus și alte întrebări, dar momentan doar pe aceasta mi le amintesc.
Reîntoarsă după weekendul de schi, mi-am făcut o idee despre cum stau lucrurile pe acolo și acum am câte un răspuns pentru întrebările de mai sus.
Să începem cu drumul: distanța Cluj-Napoca - Bukovel e de 320 de km
dintre care 100 de km sunt prin Ucraina. Până la Sighetul Marmației aleg varianta prin Dej și Baia Mare, fiind probabil cea mai rapidă, grație și recentelor reabilitări parțiale de pe DN18 (între Baia Mare și Sighet).
Parcurg segmentul Cluj-Napoca - Sighetul Marmației oarecum fără stres, fiind pe teritoriu românesc, iar apoi cu cât ne apropiem mai mult de punctul vamal, încep să am emoții. Mă bucur însă că Cristina a mai fost în trecut spre Bukovel și știe cum decurg treburile.
Parcurg segmentul Cluj-Napoca - Sighetul Marmației oarecum fără stres, fiind pe teritoriu românesc, iar apoi cu cât ne apropiem mai mult de punctul vamal, încep să am emoții. Mă bucur însă că Cristina a mai fost în trecut spre Bukovel și știe cum decurg treburile.
Vameșii
români ne verifică pașaportul și talonul mașinii și ne urează drum bun.
Apoi urmează să trecem prin cele 4(!) porți al ucrainenilor; la prima
primim un bilet pe care e notat numărul mașinii. Deși la noi un banner
mare ne îndeamnă să nu dăm mită când ajungem la prima poartă de la
ucraineni, un vameș glumeț ia la rând pașapoartele, ajunge la tradiție
(1 leu / om|pașaport) și cu zâmbetul pe buze zice: "Cotizația la
mine!".
Procedura
se repetă la fiecare dintre cele 4 porți, astfel că în timp ce avansăm
de la una la alta, fetele au grijă să pregătească tradiția într-unul
dintre pașapoarte.
E important de
știut că, dacă mijlocul de transportul nu e înregistrat pe numele
șoferului, e nevoie de un act notarial (contract de comodat între proprietar și șofer).
Tot procesul de trecere a frontierei a durat aproximativ 25 de minute.
Tot procesul de trecere a frontierei a durat aproximativ 25 de minute.
Imediat
după ce trecem podul peste Tisa, ne înscriem pe un drum cu piatră
cubică, nu foarte bun, pe care-l urmăm până la ieșirea din localitatea
Slatina. Atunci cotim spre dreapta pe drumul H09, pe care intenționăm
să-l urmăm până în prima localitate mai mare Рáхів (Rakhiv).
Calitatea drumului e comparabilă cu calitatea celor mai multe drumuri naționale de pe la noi, deci nimic deosebit. Singurul
lucru diferit e prezența a 2-3 soldați înarmați care patrulează de-a
lungul drumului, cu ocazia trecerii prin primele sate. Ținând cont că
încă suntem aproape de granița cu Uniunea Europeană, e oarecum normal să fie
vigilenți în ceea ce privește traficul cu marfa de contrabandă.
După
cei 50 de km parcurși de-a lungul văii Tisa înspre nord, ajungem în Рáхів (Rakhiv), destinația noastră de vineri seara. Cristina recunoaște imediat
hotelul aflat în centrul localității și, după ce aflăm cât ne costă
cazarea, mergem să scoatem bani de la unul din bancomatele aflate în
apropiere.
Camera cvadruplă cu baie proprie la hotelului Olenka ne-a costat 620 de grivne ~ 33 lei / om. Doar în această situație am avut nevoie de bani cash, în rest am putut plăti cu cardul sau în euro (cazarea din cea de-a doua
seară).
Sâmbătă
dimineața alarma ne dă trezirea la ora 6, astfel încât la 7 și 10
minute ne continuăm drumul spre Bukovel de care ne mai despart 50 de km.
Se pare că autoritățile ucrainene nu se agită prea tare în ceea ce
privește curățarea drumurilor prin acest colț de țară și la un moment
dat carosabilul asfaltat se transformă într-un patinoar veritabil.
Adaptez viteza la condițiile date și sper ca această porțiune să se
sfârșească cât mai curând.
Cu
8 km înainte de Bukovel părăsim drumul H09 și ne îndreptăm spre vest, iar după
ce trecem 3 delușoare ajungem la intrarea în stațiune. Începem să zărim
pârtiile și totodată clădirea mare în care se află parkingul
supraetajat. Tariful de parcare pentru întreaga zi e de 40 de
grivne ~ 7 lei.
Trecem
pe la bariera de acces, găsim repede un loc de parcare și fugim să cumpărăm skipass-urile. Un skipass pe două zile ne costă 1270 de
grivne ~ 217 lei, skipass cu care avem acces la 60 de km de pârtii de
toate culorile (albastre, roșii, negre).
Domeniul schiabil de la Bukovel e "opera" unor austrieci care au investit acolo începând cu anul 2006. Se zvonește că ei ar fi încercat să implementeze acel proiect în munții noștri, zona Borșa-Maramureș, dar pentru că nu s-au înțeles cu autoritățile noastre, ucrainenii au ajuns să aibă un domeniu schiabil la standarde vestice.
Domeniul schiabil de la Bukovel e "opera" unor austrieci care au investit acolo începând cu anul 2006. Se zvonește că ei ar fi încercat să implementeze acel proiect în munții noștri, zona Borșa-Maramureș, dar pentru că nu s-au înțeles cu autoritățile noastre, ucrainenii au ajuns să aibă un domeniu schiabil la standarde vestice.
Deși
altitudinile nu sunt deloc impresionante, ci mai degrabă modeste,
pârtiile fiind situate între 800 și aproape 1400 de metri altitudine, mi
se pare incredibil ce au reușit să facă austriecii acolo. Probabil că e
vorba și despre un micro climat local, pârtiile fiind orientate pe mai
toți versanții (estici, vestici, nordici, sudici), însă Bukovel e
unul dintre exemplele că se poate face schi industrial la standarde
vestice și altă parte decât în Alpi, Dolomiți...
Două zile la rând am luat la puricat pârtiile de aici și tuturor ne-au plăcut. Chiar dacă a fost weekend și ne așteptam să fie destul de aglomerat, nu am resimțit acest lucru în cozile de la îmbarcarea în telescaune, decât în vreo 2-3 rânduri la sfârșitul zilei de schi, când lumea fugea de la o pârtie la alta.
Aproape
în totalitate transportul pe cablu se face cu ajutorul telescaunelor
cu 4 locuri și din câte îmi aduc aminte doar de două ori am întâlnit
telescaune de 2 persoane.
La
fel ca prin alte locuri, la restaurantele de pe pârtii se pot întâmpina probleme în a găsi un meniu în limba engleză și cel puțin un chelner cu
care să te înțelegi.
După
încheierea primei zile de schi (la 16.30) ne-am urcat în mașină și am
pornit în căutarea unei cazări pentru cea de-a doua noapte. Tot de la
Cristina știam că undeva, nu departe de pârtii, există două vile de-ale
unor români stabiliți aici așa că în momentul în care le-am depistat
(după numele ce sunau românește) am intrat să vedem care e tariful.
La
recepție reușim să vorbim în română, căci ne întâmpină tocmai proprietarul, așa că hotărâm să rămânem peste noapte la ei. La vila Nikoletta o cameră cu două paturi și baie proprie ne costă 900 de grivne ~
144 de lei. Discutând puțin cu proprietarul, aflăm că am
fi putut cumpăra skipass-ul direct de la el la prețul de 1000 de grivne,
deci cu 270 de grivne mai ieftin (~50 de lei) decât de la ghișeul de la
pârtie.
După o zi de schi la temperaturi cu mult sub limita înghețului, cădem repede prădă somnului, iar duminică dimineața alarma are grijă să ne dea trezirea tot pe întuneric. În momentul în care ne îndreptăm spre pârtii senzorul de temperatură din mașină arată -16.5 grade... brrrr...
Supraviețuim cu succes și celei de-a doua zi de ger pe pârtii și la ora 17 pornim spre casă. De această dată oprirea la vamă durează aproape o oră și astfel tot drumul ne ia 7 ore. Estimez că în general, în condiții normale (adică fără zăpadă și porțiuni cu gheață pe bucata de drum ucrainean), tot ne-ar lua undeva la 6 - 6 ore jumătate să parcurgem cei 320 de kilometri care ne despart de Bukovel.
Iar acum că am pașaport valid... sunt șanse mari să-i mai fac o vizită în iarna aceasta.
UPDATE 2018: Vezi Cum mai e pe pârtiile din Bukovel, Ucraina (la final de sezon 2017-2018)
Multumim pentru informatiile utile, cu siguranta vom trece si noi granita la vecinii nostri din nord!
RăspundețiȘtergereCu respect,
Mihai Arvin
Oau, arata si suna foarte bine!
RăspundețiȘtergereMultumesc!
Marius
Multumim pentru informatii !! Noi plecam pe 05 februarie 2016 si sunt ingrijorata de stirile privind epidemia de gripa AH1N1 . La Bukovel se discuta despre asa ceva ?? Sunt probleme ??
RăspundețiȘtergereNoi nu știam de gripa porcină când am plecat de acasă și n-am văzut nimic suspect cât am stat în Bukovel. Singurele măști pe fețe erau cele de schi :-)
ȘtergereAbia zilele trecute am văzut știrile referitoare la gripa A/H1N1, iar avertismentul MAE a fost publicat doar luni (25 ianuarie).
Vă doresc vacanță frumoasă, să evitați cu succes întâlnirea cu virușii!
Vreau sa va intreb daca masina cu tractiune spate ar urca pe portiunea de drum mentionata ca fiind inzapeszita, pe 6 feb merg inspre bukovel si sunt curios daca ajung sau va trebuii sa fac cale intoarsa.
RăspundețiȘtergereva multumesc anticipat.
Eu conduc o mașină cu tracțiune față și nu prea știu cum s-ar comporta o mașină cu tracțiune spate, dar pot să detaliez, poate ajută.
ȘtergerePe ultimii 50 km au fost 2 porțiuni mai dificile:
- o porțiune de vreo 10 km pe drumul național fără zone de rampă/pantă, cu asfalt acoperit cu ghețuș (pe unele zone), drum pe care am mers cu maxim 30 km/h (altfel fugea fundul mașinii), dar n-am simțit probleme de tracțiune (nefiind suprafață înclinată)
- o porțiune de 8 km de drum "județean" asfaltat și curățat acceptabil, acoperit cu un strat subțire de zăpadă (mai puțin de 1cm) și pe care era aruncat nisip (pietriș fin/criblură), cu zone de rampă de până la 10%, pe care am mers cu maxim 50 km/h (mașina a urcat ușor, n-au fost probleme de tracțiune)
Depinde și de ce vreme prinzi vineri/sâmbătă... Și, evident, să nu pornești la drum fără lanțuri!
Buna,
ȘtergereSpune mi te rog daca stii... daca masina e pe numele tatalui si n am procura sau alt document nu ma lasa sa trec la vama? Ma pune sa intorc? Mersi
Daca masina nu e pe numele tau si nu ai procura exista un oarecare risc sa nu fii lasat sa treci dincolo; depinde de vames. Exisa o lege in acest sens si conform acesteia trebuie sa detii un act notarial daca masina cu care vrei sa iesi de pe teritoriul Romaniei nu iti apartine.
ȘtergereNumai bine!
salut, Robby oare ai trecut vama fara procura ?
ȘtergereDa, am trecut fara procura; as spune ca am avut noroc, insa nu as mai incerca.
Ștergere„Un skipass pe două zile ne costă 1270 de grivne ~ 217 lei" - pentru o singura pesoana?
RăspundețiȘtergereDa, pretul e pentru o singura persoana.
ȘtergereExista si partii pentru incepatori? Si daca da, cum sunt? Multumesc
RăspundețiȘtergereExista partiile pentru toate nivelurile de pregatire. O harta cu partiile de acolo puteti gasi aici: http://www.snow-forecast.com/resorts/Bukovel/pistemap
ȘtergereBuna! Stii daca contractul de comodat auto trebuie tradus? Am facut contractul cu proprietarul masinii, dar ar trebui sa il traduc si in engleza?
RăspundețiȘtergereBuna! Nu stiu, dar daca ar trebui sa fac unul l-as face in engleza.
RăspundețiȘtergereProcura este pt vamesii romani. Are perfecta dreptate Alina. Impreuna cu sotia mergem la Bukovel de ceva timp si odata ajuns acolo este superb. Partii de schi pt. toate nivelurile de experienta si continuitate (conectare) intre acestea. Adica nu scoti schiurile din picioare, decat daca vrei tu. Preturi bune, calitate, atmosfera placuta si lucruri ingrijite. Nu fiti speriati, ca nu aveti de ce. Nu e jungla 😂
RăspundețiȘtergereBuna!!!ai putea sa imi zici ceva locuri de cazare pt ca vad ca ai zis ca mergi de “ceva timp” si ceva sfaturi!!!as dori sa merg si eu cu iubita!!!
Ștergere