Foto şi traseu: Marian
Dimineaţa următoare săvârşim acelaşi ritual... pusul bicicletelor pe maşini, ritual ce durează destul de mult pentru că suntem şi noi mulţi. Odată încheiat pornim spre o nouă locaţie, însă prima dată trecem prin Băile Herculane, ieşim în european şi mai apoi coborâm către Dunăre. Foarte posibil ca nu prea multă lume ştie că acolo se află nişte sate ceheşti: Ravensca, Bigăr, Eibenthal, Gârnic, Sfânta Elena şi Şumiţa.
Până să ajungem la momentul încălecării cailor pe două roţi, facem o pauză de cumpărături în Orşova. De aici continuăm către Moldova Nouă pe o şosea aflată pe malul Dunării. Priveliştea oferită e spectaculoasă, atât pe partea românească cât şi pe partea sârbescă, însă drumul.... a fost tare neplăcut, porţiuni cu asfalt ca-n palmă care erau urmate de lungi porţiuni foarte proaste.
Poposim puţin la ruinele cetăţii Trikule, admirăm capul lui Decebal şi apoi ne apropiem tot mai mult de Liubcova. Suntem din nou în grafic, căci e ora prânzului...
Încercăm să fim cât mai operativi şi să pornim pe traseu în cel mai scurt timp cu putiinţă.
Dăm bună ziua câtorva săteni aflaţi la taclale şi apoi ieşim de pe asfalt, unde ne aşteaptă o urcare 700 de m diferenţă de nivel, pe o lungime de 15 km.
Întreaga urcare se desfăşoară de-a lungul unei văi liniştite, iar suprafaţa avea să fie 100% ciclabilă. La sfârşitul celor 15 km ajungem în primul sat cehesc: Ravensca.
Drumul ne scoate tocmai în centrul satului, unde întâlnim indicatoare în limba cehă (la şcoală, la magazin, indicatoarele turistice spre celelalte sate). De asemenea, întâlnim marcajul bandă roşie, însă sub forma unei linii orizontale, aşa cum e obiceiul prin alte ţări.
Foto 4. Prânz cu bule de zmeură
Situat în vârful unui deal de aproximativ 740 m, satul mai numără abia 80 de suflete. După cum aflăm, majoritatea lumii e plecată la muncă în Cehia, în timp ce în sat au rămas mai mult oameni în etate.
Tânărul cu care ne întâlnim ne spune că el e unul din cei doi copii care încă merg la şcoala din sat. Datorită lui avem ocazia să vizităm şcoala... instituţie care de la toamnă îşi va închide uşa din cauza lipsei de copii.
După prânzul servit în centrul satului pornim mai departe pe frumoasele culmi ale munţilor Almăjului. Aceste culmi ne oferă drumuri perfecte pentru pedalat. O bucată urmăm banda roşie cehească.
Kilometri se desfășoară în general pe drumuri de culme ce vin la pachet cu mici sus-josuri, dar avem spor şi, curând, ne apropiem de localitatea Gârnic.
Foto 8. Aceeaşi trupă
Înainte de a ajunge în sat coborâm în valea Gravensca pentru a vizita nişte mori de apă. Unele par a fi ascunse în vegetaţia de aici însă, la o scurtă privire prin interior, acestea par a funcţionale.
Coborârea la morile de apă e urmată de o urcare pentru a ajunge în Gârnic. Până să ajungem într-un drum mai mare, avem ocazia să pedalăm puţin pe poteci de single trail, dar și să facem puţin pushing...
Efortul avea însă să ne fie răsplătit: drumul printre culturile agricole ne duce într-un punct de unde putem admira întregul sat. Gârnic e clar un sat mult mai întins şi mai populat decât Ravensca, sat ce mie mi-a adus aminte de Gărâna (munţii Semenic)... prin prisma poziţionării.
Foto 12. Gârnic
După ce ne regrupăm pornim efectiv către uliţele satului. Acestea ne primesc cu porţi şi case foarte colorate, decorate popular, cu numeroase oglinzi pe la porţi, probabil în dulcele stil cehesc.
Foto 14. porţi...
Indicatoare spre satele din zonă le vom întâlni şi aici. Apusul e tot mai aproape aşa că noi vom coborî spre Sicheviţa, sat aflat la 16 km.
Cei 16 km se desfăşoară de-a lungul unui drum pietruit, acesta făcând legătura între Sicheviţa şi Gârnic, însă în prezent nu prea mai e folosit.
Întunericul ne prinde undeva pe coborâre, astfel că ajungem la maşinila maşini la lumina frontalelor. Seara ne-o petrecem într-o pensiune aflată pe malul Dunării în localitatea Dubova.
Ce frumos. Eu am ajuns doar la Eibenthal si cu masina, dar mi-am facut macar o idee de cum e atmosfera pe acolo. Clar e de revenit, pe bicicleta :).
RăspundețiȘtergere